Det började bra med att vara tvåa i besiktningskön och sedan ut med nr ett på dörrarna på de helt fantastiska sträckorna. Med Victor Johansson tillbaka som notläsare i högerstolen kändes det jättebra liksom att ha två nya framdäck monterade.
Allt kändes bra från början. Man måste ju anpassa sig till det högre tempot med noter vilket gick bra. Efter en mil eller så, så började jag inbilla mig att motorn tappade orken (hade den känslan på sista i Gestrike också men trodde det var inbillning). Nu besannades farhågorna när Lazlo började gå på tre cylindrar. Slutåkt var första tanken men tempen var normal och ingen oljetryckslampa lös. Sen var det ju så himla kallt ute så det var lika bra att köra på. Vi tog oss till service och skruvade med Lucas Carlssons pappa Patrik ur alla stift. Ser man på! Ett saknade mittelektrod och bra mycket mer. Så med tjugo nya liter bensin, en halv liter olja och fyra nya stift gav vi oss iväg till SS2.
Lättnaden var stor när motorn lät bra igen. Sträckan gick bra men mina vänner snövallarna fick hjälpa mig en gång. Trots var vi rejält långsammare än Rydin och verkligen imponerade av Marcus Johnsens framfart. Han var artonde bil totalt i 2WD med sin Sukka så det var ju inte vi övriga som var dåliga.
SS3 innebar en vallning igen som gjorde att luftfiltret täpptes igen. Ridå. Men hela två SS återstod. Någon placering borde vi ju kunna avancera.
SS4 började bra men ett rejält förarmisstag gjorde att bilen nollade in i ett vägbyte och vi körde alldeles för rakt in i snön och blev hängande med tre hjul kvar på vägen. Jag bedömer att fyra personer hade vridit runt bilen drygt ett kvarts varv så hade vi varit loss. Nu fick en skotta och en varna. Det var otroligt jobbigt och svårt då bilen hängde tungt på en isvall.
Varför kämpa så när ”loppet är kört”? Jo tack vare 1300 Rallycups unika poängsystem så fanns först chansen att plocka någon SSpoäng på sista sträckan. Sen får ju alla som når mål fem viktiga poäng. Sedan fanns ju alltid chansen till några totalpoäng. Så visst är poängsystemet smart. Nu hann vi tyvärr inte då respittiden hann gå ut innan vi ens nådde service. Men summerar vi denna tävling så var den minst lika rolig som när jag åkte föråkare förra året. Rolig tävling med ett härligt gäng. Stort grattis till segrarna Marcus Johnsen/Caroline Gassner. Mycket imponerande.
Stage results LBC-Ruschen 2024
Nu är jag ombokad och blir kvar till nästa helg för ett eventuellt köruppdrag. Sedan bär det av söderut igen till ett regnigt Spanien. Så det får bli mina mekargubbar Figge, Stig-Åke och Olle som får ta sig an Lazlo inför sommarsäsongen. Han behöver snyggas till lite i näsan (skärmar och front). Motorn verkar ju lite trött då den drar mycket olja så den måste renoveras. Kompressionsprov visade att tvåans cylinder inte är ok. Det kan förklara en del av att vi inte hängde med så bra denna gång. Likaså måste växellådan gås igenom. Men första tävlingen i Nybro går ju inte förrän den artonde Maj. Drygt tre månader dit alltså.